Gràcies al meu període de pràctiques he
pogut reflexionar sobre temes de l’educació i sobre la tasca de la
psicopedagogia en general.
Intentant sintetitzar el que ha significat aquest procés per mi,
destacaré els punts que considero més rellevants:
- La Orientació és un factor clau de qualitat al servei de l'èxit educatiu (clica a sobre i trobaras el mapa conceptual que he creat en l'intent de clarificar els elements i les funcions de l'orientació educativa)
- La Orientació és un factor clau de qualitat al servei de l'èxit educatiu (clica a sobre i trobaras el mapa conceptual que he creat en l'intent de clarificar els elements i les funcions de l'orientació educativa)
-La importància de conèixer instruments i tècniques que ajuden a fer un
diagnòstic més acurat per part del/de la psicopedagog/a en les primeres fases
de diagnòstic és cabdal. Considero que des de la
UOC s’hauria de dedicar una assignatura específica a aquesta temàtica, ja que,
tot i que es mencionen al llarg de la llicenciatura, no se’n profunditza. No obstant, com a bons professionals
entregats en aquesta tasca, tenim eines suficients per trobar els més addients,
corregir-los, interpretar els resultats i empendre accions productives.
-Treball en equip en un ambient relaxat i de diàleg. És cabdal entendre el nostre rol dins
d’un context participatiu i de corresponsabilitat, on totes les aportacions
sumen, sobretot quan s’intervé en contextos d’aquestes característiques (cal
saber escoltar). La manca de
recursos i de reposta del sistema, en moltes ocasions ens supera, no obstant,
hem de saber utilitzar el que tenim a l’abast, que en moltes ocasions és més
del que necessitem tot i que de primeres no ho veiem.
-Els adults de referència al centre hem de ser models a imitar. Considero que un dels factors més
importants per poder ajudar als alumnes és la NOSTRA PRESÈNCIA inclús
m’etreviria a dir que, la percepció subjectiva que tinguin de nosaltres determinarà
en major mesura l’efectivitat de les estratègies que utilitzem amb ells.
-Es cabdal respectar el temps de resposta i els silencis. A diferència del que creia
anteriorment, ara considero que els silencis oculten allò difícil de nombrar, els silencis generen canvis.
-És molt important ser conscients de les nostres pròpies limitacions
davant els casos que ens trobem. Hem de descobrir que volem aconseguir, que necessitem, que
ens manca i aprendre a demanar-ho.
-Cal adaptar-nos al ritme dels alumnes amb els que treballem i donar-los suport constantment, per potenciar al màxim les seves capacitats.
-El suport de les famílies és necessari, però no determinant. El recolzament de
l’entorn proper de l’alumnat és important, però, malauradament, cada cop és més
comú (almenys per la meva experiència) trobar alumnes amb entorns més
desestructurats i amb manca de figura paterna, materna o de les dues i sense
referents clars que els guiin en el seu aprenentatge. En aquest centre, la vinculació i presència de les families
no és molt habitual, tot i això, els alumnes han anat evolucionant
positivament. Tot i l’evidència, considero
que s’ha de trobar la manera de vincular més als tutors legals de l’alumnat en
el seu desenvolupament.
-Implementar les tècniques de relaxació en el Currículum representa un canvi qualitatiu en el sistema
educatiu, tenint en compte que incideix en els aspectes cognitiu, emocional i
de conducta. Els tres aspectes són necessaris pel desenvolupament integral i
armònic de la persona (finalitat de l’educació). A nivell cognitiu, facilita l’activació de l’hemisferi dret
del cervell i permet tenir una percepció més global i processar la informació
de manera més intuïtiva i comprensiva. Els pensaments resulten més clars i més
flexibles, això ajuda a tenir altres perspectives. Millora la capacitat
d’atenció, concentració i associació, per tant, millorar les capacitats
bàsiques per a l’aprenentatge.
Amb el treball de l’educació emocional
l’alumnat aconsegueix un millor benestar personal. Des de l’estat de relaxació
connecten més fàcilment amb les emocions. Amb l’adquisició de les diferents
competències personals: autoconeixement, autoestima, automotivació i
autocontrol, s’aconsegueix un equilibri emocional que augmenta la seva empatia
i les seves competències socials. Així se’n veuen beneficiades les relacions
interpersonals, amb el que afavorim un bon clima d’aula i facilitem la
inclusió de tot l’alumnat (sobretot els que tenen trastorns de conductes)
ja que mitjançant l’entrenament i la pràctica d’algunes tècniques de relaxació
milloren l’autocontrol, i en reduir la seva impulsivitat aconsegueix una
autorregulació que afavoreix una conducta més apropiada a l’aula. Amb la
millora de les característiques pròpies d’aquest tipus d’alumnat, facilitarem
la seva adaptació al grup.
L’experiència que m’ha permés viure la
UOC en aquesta llicenciatura no té preu.
He pogut posar-me en la pell d’una psicopedagoga, en un entorn real, amb
persones reals i casos reals.
Adoptar aquest rol m’ha fet sentir molt realitzada i professional i m’ha
obert un ventall de possibilitats i mil idees en les que dirigir les meves
energies.
Finalitzo el meu pràcticum amb la
certesa que he adquirit aprenentatges valuosos pel meu futur professional.
Aprendre del passat i Sempre, sempre, mirar cap endavant... Per què no?
Mil gràcies a tots per compartir aquesta aventura amb mi i que sé que d'una manera o altra m'heu acompanyat, ajudat, recolçat i orientat. Amb nostalgia miro el camí recorregut i amb il·lusió, energia i esperança miro el meu present i el meu futur.
Una nova etapa comença!!!
Hola Eva.
ResponderEliminarVares començar molt bé i el final és un Diari excel·lent. Has elaborat informació especialitzada de forma molt precisa, clara i coherent, mostrant una excel•lent capacitat de comunicació i de síntesi, i un gran domini en la utilització dels instruments específics habituals de l’àmbit professional (informes i d’altres documents escrits, referències web, vídeos).
Al Blog, en les diferents entrades es reflecteix perfectament un plantejament de projecte d’intervenció excel•lent i està molt sòlidament fonamentat.
Descrius amb precisió, i amb una bona argumentació conceptual, la
implementació del mateix. També valoro molt positivament l'avaluació sistemàtica, en funció de les necessitats del context i dels objectius marcats i les reflexions i valoracions adients.
Ànims i mot bon treball!
Santiago,
ResponderEliminarMoltes, moltes gràcies per les teves paraules!
Al final tanta dedicació, tant esforç, tant treball... ha merescut la pena.
Hem sento molt orgullosa de la meva feina i del meu pas per la UOC.
han estat un parell d'anys llargs per arribar a aquí, però ja hi soc i amb la meva experiència, coneixements i els que he anat adquirint en tot el procés sé que aquesta aventura a distància anuncia un nou camí per explorar i explotar!
Una abraçada molt gran i moltíssimes gràcies per ser i estar en tot moment que ho he necessitat.
Molta energía i llum per tu i els teus.