PROJECTE DE PRÀCTIQUES



Em preocupa enormement els efectes dels fenòmens que estan irrompen en la nostra societat (segregació, xenofòbia, depressions, violència, bulliyng, desmotivació, desorientació professional i personal, baix rendiment acadèmic, absentisme, abandó prematur de l’escolarització...). Considero que l’actual context sociodemogràfic i cultural, demana a crits una avaluació de necessitats educatives i veritables accions, per fer front als nous fenòmens i problemes que irrompen amb força dins del món educatiu.

Com a psicopedagogs, tenim una posició privilegiada per poder incidir-hi, per això cal que seguim treballant conjuntament per aconseguir per aconseguir una encertada i veritable educació preventiva.  Cal avançar en processos d'assessorament que siguin capaços d'incidir en la millora de les pràctiques educatives i en la millora de l'aprenentatge de l'alumnat i alhora que promoguin l'autonomia dels centres per generalitzar i consolidar aquestes millores.  La última intenció... millorar la pràctica educativa. 

Amb aquest projecte de pràctiques, pretenc concretar actuacions en relació amb els àmbits prototípics d'intervenció en l'educació formal, com són l'atenció a la diversitat (concretament dins del programa de diversificació curricular) i l'acció tutorial amb una perspectiva inclusiva.  Per aquest motiu,  el meu Pràcticum (d'intervenció, seguiment i assessorament) actuarà, principalment a nivell acadèmic i  d'orientació professional i personal de l'alumnat de l'Aula Oberta del S.I. Badalona, concretament en l'assessorament curricular (incidint en la competència social)  dins de l'àmbit sociolingüístic i en la seva orientació acadèmica i professional per ajudar-los a adquirir les competències bàsiques necessàries per acreditar la ESO, establir relacions positives, sentir el centre com un espai pròpi i acollidor i desenvolupar les habilitats per a la inserció laboral.

L'alumnat que conformen l'Aula Oberta d'enguany (7 alumnes de 4t i 3 de 3r d’ESO), presenten pocs hàbits acadèmics, dificultats vers les activitats escolars, manca de motivació i poca funcionalitat dels continguts que es treballen a l’aula ordinària i havent demostrat capacitat per adquirir nous aprenentatges en aquelles matèries o moments que els atrau, s’han adaptat i es seguiran adaptant, els continguts curriculars de les àrees instrumentals i tallers per aquest grup específic (la resta de matèries les fan amb el seu grup-classe ordinari) per tal que assoleixin les competències necessàries per acreditar l’ESO.

Estem, doncs, davant d'un grup heterogèni que per les seves circumstàncies personals o familiars tenen uns nivells motivacionals molt baixos i això fa, que en molts casos, el seu rendiment acadèmic sigui insuficient.  Molts d'ells podríen assolir resultats acadèmics òptims per que no són alumnes amb problemes cognitius, sinó que el seu entorn social i familiar no és l'adequat i no saben com gestionar-ho. La tasca psicopedagògica en aquest sentit, ha d'anar encaminada a intentar un apropament a l'alumnat a través del diàleg i de la comprensió de la seva realitat i a donar-los eines, per una banda, per que les puguin utilitzar per desenvolupar-se en la vida quotidiana (fent-los reflexionar sobre el que són i el que poden ser en el seu futur personal i professional) i per l'altra, de tipus més acadèmic, per donar pautes sobre les técniques d'estudi (espai per estudiar a casa, planning diari, gestió de l'agenda...) per tal d'inculcar aquests aspectes com a rellevants a l'hora d'assolir competències acadèmiques.

Per aquest motiu, els objectius, les actuacions i les línies mestres que seguiran la meva intervenció són:

Objectius que pretenc assolir
1. Desenvolupar les competències bàsiques dels alumnes que els permetin obtenir el graduat en educació secundària obligatòria.
·       Comprensió i expressió orals i escrites
·       Coneixements essencials de l’àmbit social
·       Autonomia en el treball escolar.
2. Establir relacions personals positives, amb l’objectiu d’incrementar:
·       El nivell d’autoestima
·       La motivació pels aprenentatges
·       Les expecatives de futur.
3. Ajudar els alumnes a sentir el centre com un espai pròpi i acollidor, on poden fer aportacions i demostrar les pròpies habilitats de maneres diverses:
4. Desenvolupar habilitats per a la insersicó escolar, social i laboral.
Actuacions de la meva intervenció
Funció de la docéncia a l’alumnat de la part obligatòria del currículum
S’oferiran eines i recursos didàctics, per tot el primer trimestre del curs 2014-2015, per afavorir el desenvolupament de les competències bàsiques dels alumnes, tot plantejant activitats, adaptades a les necessitats, motivacions i interessos de l’alumnat i els objectius generals de la ESO que fomentin el treball cooperatiu, fent un treball transversal en les àrees de català, castellà, educació per la ciutadania i els drets humans i socials, per tal que l’alumnat millori les seves possibilitats acadèmiques i professionals.  S’oferirà atenció individual i seguiment quan escaigui.
Funció de coordinació de l’acció tutorial
S’assessorarà en la planificació de temes o activitats per treballar en les hores de tutoria en coordinació amb el professorat, en col·laboració amb agents externs i cercant la implicació de les famílies, per afavorir el desenvolupament i potenciar les capacitats bàsiques dels alumnes, orientant-los per aconseguir la seva maduració i autonomia i ajudar-los a prendre decisions coherents i responsables
Seguint les següents línies mestres
-Flexibilitat metodològica (organitzant de manera més globalitzada i interrelacionant els aprenentatges bàsics i fonamentals de les diverses àrees)
-Metodologia activa i participativa, diversificació d’estratègies d’aprenentatge (treballs pràctics, recerca d’informació, projectes individuals i de grup)
-Combinació del treball individual per atendre necessitats individualitzades amb treball en equip per potenciar hàbits de socialització
-Utilitzant les TIC com a eina principal d’aprenentatge ordinària de treball, fent un seguiment sistemàtic de l’activitat de l’alumne/a i valoració personalitzada.
-Diversificació dematerials i suports (documents escrits, audiovisuals...),  activitats d’aprenentatge per a l’adquisició d’un mateix contingut i diversificació de continguts per a un objectiu i activitats i instruments d’avaluació (autocorrectius, correcció individual i col·lectiva, coavaluació entre els alumnes, exposicions individuals i col·lectives, proves...)

Per a que pogueu conèixer una mica més el centre i l'entorn (podeu trobar informació amplia en l'arxiu del blog, tant del context escolar de l'institut on intervinc, com un diagnòstic comunitari ampli del barri on està inserit), considero apropiat donar quatre pinzellades per agilitzar la seva contextualització:
La Secció d’Institut (S.I.) de Badalona és una institució escolar de caràcter públic.  Ofereix estudis reglats d’Educació Secundària Obligatòria (8 Unitats) i una Unitat de Suport a l’Escolarització Especial (USEE).  Cada any escolar acull una mitjana de 240 alumnes, dels quals, donada l’onada migratòria dels darrers anys al barri de la Salut de Badalona un 70% és d’origen forani, especialment de procedència asiàtica (Xina, Pakistan, Bangladesh) i Amèrica Llatina. 
El conformen l’equip directiu (Director, Cap d’Estudis, Coordinador Pedagògic i Secretaria), el Cap del DOP i el Claustre (personal docent-25 professors/res- i personal no docent -auxiliar administrativa, dues conserges, un educador i una vetlladora-).  És força estable (faciliten l’organització d’una estructura sòlida, funcional i eficaç), amb experiencia dilatada i bon coneixement del funcionament del centre (5 definitius, elevat percentatge en comissió de serveis que renoven voluntàriament i algun interí), per tant, la planificació a llarg termini és habitual en la gestió del centre i els mecanismes de millora es fan a partir de resultats consolidats curs rere curs.  L’evident relleu generacional de professorat jove que està canviant progressivament el perfil de la plantilla incorpora  un dinamisme que es compagina de forma positiva amb l’experiència general.
Es coordinen amb: centres i escoles de l’entorn i es potencia la relació amb instituts d’altres països, institucions ciutadanes (Ajuntament, Consell Escolar Municipal...) i Serveis Socials del municipi en cas d’absentisme de l’alumnat i/o en qualsevol altre cas que preveu la Llei de protecció del menor.
La línia metodològica està presidida per l’Atenció a la diversitat (respectant els diferents ritmes d’aprenentatge dins de les possibilitats que permetin els recursos humans i materials concedits al centre), mirem com s'organitzen: 


USEE
Els alumnes són atesos per dues professores, una educadora i una vetlladora (30h), que fan integracions en els tres primers nivells d’ESO a totes les matèries excepte a les instrumentals i llengua anglesa.  Per afavorir la seva integració es potencia la participació d’aquest professorat en els equips docents i en la dinamització d’activitats a nivell de tot el centre i en Coordinació LIC del centre.
AULA D’ACOLLIDA
Les 2 tutores, que estàn cadascuna assignada a dos Equips docents de nivell, fan llengua i literatura catalana a 4t ESO, per tal de fer el seguiment de l’alumnat i recollir les propostes del professorat. S’estructuren per nivell d’immersió a la llengua. Donat el nombre d’alumnat nouvingut al centre s’ha distribuit en 4 grups de diferent nivell: Nivell Inicial (15h/setm.): Alumnat acabat d’arribar i/o que no ha assolit els objectius del nivell inicial durant el curs anterior; Nivell mitjà (8h/set.): Alumnat que ha assolit els objectius del nivell inicial; Nivell alt (6h/set.): Alumnat que ha assolit el nivell intermig en comprensió i expressió oral; Alumnat de llengües romàniques (3h/set.): Alumnat que reforça la llengua oral.
AULA OBERTA
Dura dos cursos per l’alumnat de 3r d’ESO i un pels de 4t. El disseny curricular s’estructura en tres àmbits: Àmbit de caràcter lingüístic i social, Àmbit científic i tecnològic i Àmbit pràctic.  L’alumnat proposat per participar en aquest programa ha d’haver estat abans subjecte d’altres mesures d’AD, que han estat insuficients.  La incorporació ha de ser voluntària, cal l’acceptació dels pares i de l’alumne/a mitjançant la signatura d’un contracte d’assistència amb el que l’alumnat es compromet a mantenir una bona actitud, millorar el seu rendiment escolar, dur el material adequat i a assumir el programa amb responsabilitat i continuïtat i la família es compromet a assumir la responsabilitat i motivació del treball del seu fill/a, assistir a les reunions que escaiguin a mode de control i seguiment del noi/a i a fer complir tots els acords presos en reunions amb el tutor


Us explico una mica en què consisteix aquest recurs de l'AULA OBERTA...

Sota el principi de normalització, les Aules Obertes, estan dins dels programes de diversificació curricular que es preveuen al desplegament del currículum de l’Eduació Secundària Obligatòria (ESO), són organitzacions curriculars diferenciades que constitueixen un entorn innovador i flexible per a nois i noies de segon cicle de la ESO, que per causes diverses presenten mancances significatives en els seus aprenentatges, baix nivell d’autoestima i desmotivació per l’activitat escolar i per tant, estan en risc de no assolir l’èxit educatiu.  Aquest alumnat, requereix estratègies metodològiques i organitzatives diferenciades de les de l’aula ordinària amb activitats més funcionals i globals, que mantinguin la motivació de l’alumnat per a l’assoliment de les competències bàsiques i obtenir el graduat en educació secundària.

Per a que us feu una idea del que us parlo, us proposo veure aquest documental que va emetre TV3 el 2010, enregistrat al’Institut Molí de la Vila de Capellades (Barcelona): 

Com el meu objectiu, com ja heu vist en la presentació, en aquest blog és tractar directament el meu procés en el treball de les sessions, no m'extendrè en parlar sobre l'Aula Oberta a nivell general, per aquest motiu, us deixo un parell d'enllaços interessants per tal d'acabar de clarificar què és l'Aula Oberta:




Com podeu comprovar, és un practicum ambiciós.  Estic molt engrescada, a més, l'alumnat ja em coneix, per una banda per què he estat mestra de molts d'ells al compartir edifici amb l'escola de primària Alexandre Galí (d'on sóc mestra especialista de música per tot infantil i primària des de ja fa uns anys) i per l'altra per què ja m'han vist pel centre de secundària durant tot el meu Practicum I, això fa que ja tinc una part guanyada... 
i penso que una de les més importants...

LA SEVA CONFIANÇA
I aquí us deixo un enllaç al Youtube d'un tema de Luz Casal, 
que, personalment, m'agrada molt.




2 comentarios:

  1. Bon dia!

    La veritat que m'interessa molt el teu projecte. Tot i que no estigui estretament relacionat amb el meu projecte ni amb el meu àmbit d'intervenció, el seguiré de ben aprop perquè com a tu aquests aspectes em preocupen molt i els he vist en altres escoles d'educació primària. Vaig treballar en una escola a Mataró on un 90% de l'alumnat era immigrant i es feien molt difícils moltes coses. Penso que el teu projecte canviarà la visió d'aquests aspectes en aquest centre.

    Molts ànims i a lluitar perquè les coses canviïn d'una vegada.

    Estaré molt pendent i et llegiré sovint!

    Laura

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Moltes gràcies Laura per compartir les teves inquietuds amb mi i quin honor que em segueixis d'aprop... jiji! Com anirás veient, intentaré plasmar el màxim que pugui en el bloig, no obstant, si et queden dubtes, tant al llarg del semestre o vols compartir el que calgui en el procés o un cop hagim acabat el semestre, sempre et rebré amb els braços oberts i et facilitaré tot el que puguis necessitar o el que pugui oferir-te. Sempre és bonic compartir.
      Una abraçada i feliç camí!

      Eliminar

Aqui pots deixar qualsevol comentari que et sembli apropiat!