domingo, 26 de octubre de 2014

FASE1: Sessió1


1. identificació de la sessió:
Sessió 1
Data: 3 de setembre
Durada: 6h
Lloc: S.I.Badalona
Participants: Equip directiu, Coordinador Pedagògic, Cap del Departament d’Orientació (DOP), tutor i professors de l’AO i Tutor de pràctiques.
Col·laboradors: Tutor de pràctiques, professorat implicat i Coordinador Pedagògic,.
Destinataris: Centre, professors implicats i alumnat.

2. Fites:
(objectius i activitats)

- Fer tota aquesta part abans de què comenci l’alumnat el nou curs escolar 2014-2015.
- Canviar la ubicació de l’AO (actualment està en un módul, fora de l’edifici)
- Reemprendre el contacte amb el centre
- Revisar la demanda
- Consensuar un “Timming” flexible i real per per poder dur a terme les reunions.
- Recollir documentació rellevant que em manca per la intervenció
- Planificació general de les pràctiques amb el meu tutor
- Reunions/Entrevistes amb professors implicats (anotar la informació rellevant-ACTES)

3. Desenvolupament:
(descripció del treball: acords, prioritzats, compromisos)

Durant la darrera setmana d’agost, per tal agilitzar tot el treball que m’esperava i poder assolir els objectius que m’he proposat, vaig estar recopilant i organitzant totes les dades que tenia del centre, que ja vaig recollir durant la meva estada per realitzar el meu Pràcticum I.  Tenint en compte que l’alumnat no s’incorporarà fins el 15 de setemebre, em queden dues setmanes per presentar-me de nou a l’institut, recollir la informació i organitzar tot el “tinglado” de les pràctiques amb el meu tutor (Cap del departament d’Orientació, Psicopedagog del centre i tutor de l’Aula Oberta) tenint en compte l’horari lectiu de l’alumnat de l’AO i professorat, analitzar més acuradament tot el tema relacionat amb les mesures específiques d’atenció a la diversitat, especialment el programa de diversificació curricular, les NOFC, el PAT, el Projecte de convivència, els objectius de l’AO, els criteris i procediments d’asignació, els expedients de l’alumnat que aquest curs hi assistiran, l’horari lectiu i reunir-me amb el professorat implicat.

Per poder recollir el màxim d'informació rellevant per la meva intervenció, he decidit fer entrevistes semiestructurades al professorat, i poder tibar cap el que m’interessava, a priori, vaig recollir la màxima informació sobre la ESO facilitada pel Departament d’educació (a partir de documents de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya, enllaços qe podeu visualitzar en l’apartat de recursos d’aquesta mateixa sessió).  Tenint en compte les especificitats de l’AO, el meu objectiu era doble:
-       Per una banda, saber com treballa el professorat per afavorir l’adquisició dels objectius i Competències Bàsiques de l’alumnat (objectius que prioritzen en les seves àrees, metodologia, projectes, materials que utilitzen, com avalúen), com, quan i on es coordinen entre ells, grau de coneixement daltres metodologies (per projectes, treball cooperatiu, coneixement i ús de les TIC, MAV, TAC...) i que proposin alternatives metodològiques afins amb les seves possibilitats, coneixements i interessos.
-       Per l’altra, aspectes més subjectius i personals (debilitats, fortaleses i grau de satisfacció del funcionament del projecte de diversificació curricular concretat al PEC), que en pensen de la ubicació de l’aula oberta, tenint en compte que actualment es troba fora de l’edifici, a un “box” annex que es va construir a tal efecte i on realitzen les sessions de reforç educatiu les tardes del dilluns i dimecres), expectatives de promoció personal i vers l’alumnat, en quina mesura s’impliquen en el centre, funcionament quin moment del dia estan més actius, quins són els seus punts forts i dèbils, quins interessos tenen, que en pensen del funcionament general del centre...


4. Recursos:
(bibliografia que hem llegit, notícies de premsa, enllaços a altres blogs o webs, aportació de documents, videos, imatges, evidències de tipologia diferent que mostrin les pràctiques que estem fent al centre)
5. Avaluació
(grau de satisfacció, conseqüències dels acords, compliment dels compromisos i acords, dades i indicadors de referència per avalua el procés i els resultats-prendre decisions, si cal reorientar la nostra intervenció)

Estic molt satisfeta amb el resultat d’aquesta sessió, ja que:
  • S’ha recollit la informació que mancava (documentació i entrevistes amb el professorat implicat) mostrant-se tots molt col·laboradors i complint el “timming” acordat.
  •  S’han consensuat, amb el meu tutor, les dates aproximades per realitzar la intervenció.
  • El Coordinador Pedagògic i jo, ens hem compromés a realitzar un calendari de coordinació (amb el suport del Coordinador pedagògic) entre els professors implicats (a part del moment de l’avaluació trimestral), per contrastar opinions i veure avenços, dificultats vers l’alumnat, a partir de la implementació de la intervenció.
  • Ha hagut una implicació tal, que s’ha acordat ubicar l’AO dins de l’edifici, habilitant una aula per afavori que l’alumnat senti el centre com un espai acollidor i personal.
  • Tots els implicats estan oberts a qualsevol inicitiva i es comprometen a reflexionar i facilitar alternatives metodològiques afins amb les seves possibilitats, coneixements i interesos. (per aquest motiu mantindrem el contacte, en dates consensuades individualment, entre la sessió 1 i 2).


6. Observacions personals:
(grau de satisfacció, sensacions que s’han tingut, dificultats de relacions interpersonals, contradiccions, paradoxes, harmonies-desaharmonies amb la teoria)

He quedat molt satisfeta amb aquesta primera sessió, ja que he vist que ha estat molt productiva.  Tothom s’ha mostrat molt col·laborador. He pogut extreure moltes conclusions i m’he sentit molt bé assumint i desenvolupan el meu rol, potenciat les meves dots d’oïent i oradora, mantenint molta atenció tant en la comunicació verbal (el que diuen) i la no verbal (el que no diuen).

En general tot el professorat té fe en què l’AO i consideren que és un recurs òptim per aquells alumnes en perill de no acreditar la ESO.  Manifestant obertament la preocupació vers el futur d’aquest alumnat, per això, demanen a crits intervencions que els ajudin a encaminar la seva feina per aconseguir un futur millor pel seu alumnat.  La seva implicació m’ha “donat ales” a fer una sessió individual amb el professorat entre la Sessió 1 i la Sessió 2, per extreure i consensuar al màxim alternatives metodològiques afins amb el tarannà de cadascú, alhora que, un cop exposades i valorades, si són suficientment pragmàtiques, cercaré un temps-espai per a que els mestres comparteixin i intercanviïn metodologies (a mode de “prova” de formació interna que si és productiva la portaré al CRP per a institucionalitzar-la)

Per altra banda, donat que tot el professorat d’enguany de l’AO ja porta uns anys a l’escola, ja coneixen els alumnes i m’han pogut anticipar dades importants de l’alumnat que em trobaré la següent sessió.  Tot plegat m’ha servit per focalitzar la sessió 2, sobretot tenir clars els ítems que busco en les observacions a l’aula i les entrevistes que realitzaré a l’alumnat.

Respecte el tutor, el PAT i la orientació, he pogut constatar que, com era d’esperar, té un gran domini del tema, peòr els dos hem estat d’acord en què com el que ens  preocupa més és l’actitut de l’alumnat i la manca de motivació, hem decidit reconduit la intervenció a tractar aspectes conductuals i ell s’encarregarà de les sessions individualitzades per anar-los orientant i preparant pel “projecte futur” (pràctiques que començarà l’alumnat en gener en centres col·laboradors del barri).  Això si, m’ha demanat asistir a reunions amb els centres col·laboradors i m’ha encoratjat a cercar-ne de nous, per poder ampliar el seu ventall d’ofertes per l’alumnat.
Permeteu-me compartir amb vosaltres un mapa conceptual que vaig fer amb el programa cmaptools per l'assignatura d'Orientació, que penso que sintetitza molt bé el paper d'un Orientador Professional:


Potser el més feixuc, per a mi, ha estat haver d’actualitzar tots els meus coneixements previs sobre normativa, avaluació i els aspectes curriculars de secundària, ja que com la meva feina diària és amb alumnes d’infantil i primària, estava una mica “out” amb el tema, però... l’esforç ha tingut la seva recompensa i ara ja sé per on trepitjo!

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Aqui pots deixar qualsevol comentari que et sembli apropiat!