L’aprenentatge no és una
simple acumulació de coneixement, és un procés encaminat a produir un canvi per
anar adaptant-nos a una cultura determinada i sobreviure. Dins del marc de l’escola inclusiva
i èssent fidel a l’enfoc constructivista
i sistèmic i tenint en compte, per una banda, que tot procés d’aprenentatge
s’ha de basar en el triangle interactiu
(Coll, 1994) i per l’altra que la base de qualsevol aprenentatge és la motivació, atendré al currículum
escolar, adequant els continguts a les característiques individuals de
l’alumnat, aprofitant al màxim els espais existents, adequant els usos i
adaptant les variables educatives que impliquin el paper actiu i vinculant de l’alumnat en l’estructuració tant del
coneixement com en la responsabilitat compartida en el procés interactiu entre l’aprenentatge i l’entorn, d’aquí que
prengui en consideració tant el context individual i acadèmic com el context
educatiu i social.
Es promouran,
d’una forma explícita a l’aula, les interaccions entre els pròpis alumnes,
fomentant l’aprenentatge cooperatiu (organitzant
la classe en petits grups, mixtos i heterogènis, on els alumnes treballin
conjuntament de forma coordinada per resoldre les tasques acadèmiques i
aprofundir en el seu aprenentatge). Està demostrat que quan un alumne
interacciona amb un altre per explicar allò que ha après, desenvolupa
habilitats comunicatives, així com processos cognitius diversos per organitzar
les seves idees, afinar el seu coneixement i percebre les seves errades i
buits, afavorint el seu aprenentatge.
Seguirem una metodologia activa i experimental dins del model interaccionista de
l’ensenyament-aprenentatge, estructurant les tasques de manera que cadascun
d’ells només pot assolir els seus objectius si la resta aconsegueixen assolir
els seus.
Tindrè en compte la
teoria de l’aprenentatge per
descobriment (Bruner, 1961), que es basa en el mètode inductiu i en la
resolució de problemes, buscant que l’alumnat desenvolupi la seva capacitat de
recerca a partir d’activitats d’aprenentatge que s’utilitzaran com una
estratègia didàctica per afavorir el desenvolupament de les habilitats metacognitives (Vaquero,
2013), mitjançant l’us de les noves tecnologies, tècniques alternatives i
diversos estímuls audiovisuals (temàtiques socials), per generar aprenentatges significatius (Ausubel,
1960) que s’extrapol·lin a altres situacions i garanteixin la supervivència del
nostre alumnat.
Cal destacar el paper del professor que esdevindrà la
clau, provocant, dinamitzant i estimulant actituds i activitats per que
l’alumne creï el seu pròpi coneixement.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Aqui pots deixar qualsevol comentari que et sembli apropiat!